Lösning bildgåta 5

Det finns två versioner på bildgåtans lösning: den en ena lång och den andra kort. Den långa sparar jag till en kommande bloggpost, så idag nöjer jag mig med den korta.

Skissen, som är daterad den 25 februari 1945, hittade jag i en ganska omfattande brevväxling mellan amatörastronomen och Dagmar-observatoriets ägare Bertil Berggren (1884-1970) och astronomen Yngve Öhman. Brevväxlingen, som finns bevarad i den senares arkiv på Kungl. Vetenskapsakademien i Stockholm, rör dels ett framträdande Berggren gjorde vid Svenska astronomiska sällskapets årsmöte och dels en serie artiklar han senare fick publicerade i tidskriften. Skissen låg löst bland breven och jag kunde inte utläsa vad den egentligen föreställde, så det var först när jag börjat skriva på en bloggpost om Berggren, och därmed läste nämnda artiklar, som den fick sin förklaring.

Berggren hade en speciell relation till Luna, och en stor del av hans tid ägnades åt månobservationer. Skissen föreställer helt enkelt två kratrar, närmare bestämt Aristarchos till vänster och Herodotus till höger (jämför bilden nedan). Som jag ska återkomma till hade han en del egna idéer om vad det var han såg i okularet (och med sin kamera), något som också antyds av de färger han använt. Skissen får dessutom en extra dimension genom den unika teknik han använde, men mer säger jag inte just nu. Inom kort publicerar jag första delen av två om Berggren. När det sedan blir dags för andra delen, ska jag också leverera den långa förklaringen.

Bild: NASA/JSC/Arizona State University

Ett fotografi av samma område. Bilden är roterad 180 grader för att bättre stämma med Berggrens skiss. Bild: NASA/JSC/Arizona State University

Detta inlägg publicerades i Uncategorized och märktes , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Lösning bildgåta 5

  1. Hans Bengtsson skriver:

    Minst sagt spännande att du tagit dig an Bertil Berggren i din forskning! Jag kan i sammanhanget nämna, att jag via Svensk Flyghistorisk Förening försökte få tag i något foto föreställande Berggren, men det blev inget napp där. De skulle försöka men sedan hörde jag aldrig något mera från dem.

  2. Johan Kärnfelt skriver:

    Ja, Berggren visade sig mer spännande än vad jag trodde. Kan tillägga att jag redan har haft stor nytta av dina efterforskningar. Nu har jag några bilder att fixa med, men tanken är att första delen ska komma så som ikväll.

  3. Hans Bengtsson skriver:

    Berggren var också en flitig och skicklig observatör av variabla stjärnor. Via länken nedan ser vi en ljuskurva för Mira-stjärnan R Andromedae från 1 juli 1937 till 31 december 1938. Röda symboler är Berggrens observationer, de svarta kryssen är observationer av Gunnar Larsson-Leander.

  4. Pingback: Månobservationer | Amatörastronomins historia

Lämna en kommentar