Ulf Danielsson, amatörastronom

Någonstans i mina samlingar har jag några nummer av sektionsbulletinen som Deep Sky-sektionen i SAAF publicerade cirka 1984. Redaktören är en viss Ulf Danielsson, som sedermera skulle gå vidare till akademiska studier och en professur i teoretisk fysik vid Uppsala universitet.

Jag tänkte på de där gamla exemplaren av Deep Sky-nytt, som jag tror den hette, den där bulletinen med sin skrivmaskinstypografi och blyertsskisser över mer eller mindre obskyra djuprymdsobjekt, när jag hörde gårdagens avsnitt av Vinter. Där ger Ulf Danielsson flera inblickar av vad det innebar att vara tonårig amatörastronom: att spara ihop pengar till ett större teleskop som beställdes från USA, att stå under stjärnhimlen, den förundran han kände när han observerade ett mycket avlägset objekt – 3C 273 – med egna ögon genom det egna teleskopet.

Detta inlägg publicerades i Uncategorized och märktes , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Ulf Danielsson, amatörastronom

  1. Pingback: Ulf Danielsson, amatörastronom | Det perfekta tomrummet

  2. Hans Bengtsson skriver:

    Ulf var även aktiv som variabelobservatör, åren 1980-82 sände han månadsvis in sina prydligt skrivna rapporter till SAAF. Signaturen i variabeldatabasen (SVO) är DNU.

    Mvh
    Hans Bengtsson

  3. Gustav Holmberg skriver:

    Precis, 94 observationer finns inlagda i SVO. Dessutom tecknade han solfläckar, vid sidan av det huvudsakliga intresset för djuprymdsobservationer.

Lämna en kommentar