Tio små astronomer

Amatörastronomi kan som bekant vara farligt. Man kan snava i mörkret, tappa sitt jättedyra och jättetunga okular på foten eller bli anfallen av nattaktiva djur. Det gäller att se upp. Nyligen, och till min stora förtjusning, hittade jag en utförlig astronomisk riskanalys i ett gammalt nummer av Aurora. Den version jag läst är från tidskriftens julnummer 1988, men tydligen hade den även publicerats 1983. Analysen är utförd på vers, och bakom detta diktepos står ingen mindre än Hans Bengtsson. I tidningen är den också illusterad med teckningar av Simon Andersson. Med detta sagt, och utan att ge mig in i några djuplodande analyser, lämnar jag helt enkelt ordet till Bengtsson.

Tio små astronomer
besökte Palomar
En slog sönder spegeln
så var dom nio kvar
 
Nio små astronomer
studera’ solen utan måtta
En glömde filtret
så var dom bara åtta
 
Åtta små astronomer
for till månen med fart
En blev kvarglömd
så var dom sju rätt snart
 
Sju små astronomer
observerade bolider
En träffades
så blev dom sex omsider
 
Sex små astronomer
byggde radioteleskop
En ville höra på P3,
utsattes för dråp
 
Fem små astronomer
hade en reflektor fått
En fick motvikten i skallen
så var dom fyra blott
 
Fyra små astronomer
frös i vinternatten kall
En stod alltför stilla
så var hans saga all
 
Tre små astronomer
tittade mot himlapällen
En vred av sig nacken
så var dom två den kvällen
 
Två små astronomer
på kvasarer tänkte
En grubblade för länge
i Kvarken han sig dränkte
 
En lite astronom
med tårar uppå kinden
Sörjde sina bröder
hängde sig på vinden
 
Ingen liten astronom
fanns kvar till slut
Men stjärnorna de blänkte
och lyste som förut……..
 
Detta inlägg publicerades i Uncategorized och märktes , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Tio små astronomer

  1. Hans Bengtsson skriver:

    Hjälp så många gamla försyndelser som dras upp i ljuset 🙂 … Men det där med ”kvarker” ska vara Kvarken (som ju är ett vatten mellan Sverige och Finland och även en partikel) och ”sin bröder” ska förstås vara ”sina bröder”. I övrigt är felen mina egna, inte redaktionens.

    • Hans Bengtsson skriver:

      Förresten:
      Simon Andersson var en strålande tecknare, han var mycket ung vid den tiden men redan en hejare på att rita karikatyrer.

  2. Johan Kärnfelt skriver:

    Ja, jag tänkte väl att det ska stå Kvarken (fast det gör det inte i underlaget). Bröderna däremot har jag själv missat. Jag för in båda justeringarna i texten.

  3. Anonym skriver:

    Riktigt riktigt kul vers !!
    Den har du satt ihop bra Hans!

  4. Pingback: Lösning bildgåta 6 | Amatörastronomins historia

Lämna en kommentar