Fråga om SUAA:s sektionscirkulär

Den långa föreningsöversikt som jag har kämpat med sedan i våras börjar så smått komma till vägs ände. Just nu är jag förskjunken i 70-talet och Scandinavian union of amateur astronomers (SUAA). Unionen, vars syfte var att stödja och koordinera den amatörastronomiska verksamhet i den nordiska länderna, bildades vid den sjunde interskandinaviska kongressen i Köpenhamn 1973. Då hade redan tidskriften The Scandinavian amateur astronomer varit igång ett år, och den skulle framledes bli Unionens husorgan. Jag ska idag inte fördjupa mig i Unionens korta men mycket framgångsrika levnadsbana (den las formellt ner 1982), utan istället ställa en fråga till våra läsare.

Logotyper för några sektionscirkulär utgivna av SUAA. Bilden från The Scandinavian amateur astronomer, nr 4, 1980.

Ovanstående logotyper avser tre sektionscirkulär som producerades inom SUAA. Till vänster har vi Scandinavian astrophotographical journal (SCAJ) som gavs ut av astrofotosektionen, överst till höger återfinns Stjärnräknaren som hörde till sektionen för astronomiska beräkningar, och längst ner Radiant som förstås var organ för meteorsektionen. Min fråga till läsarna är nu helt enkelt om någon av er sitter på dessa cirkulär. I så fall skulle jag vara hemskt tacksam om vederbörande kunde kopiera, skanna eller kanske enklast fotografera av ett nummer och skicka till mig. I första hand är jag intresserad av den första numret av cirkulären då dessa normalt innehåller någon sorts programförklaring, men om detta inte finns tillhanda så går det bra med vilket nummer som helst.

Detta inlägg publicerades i Uncategorized och märktes , . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Fråga om SUAA:s sektionscirkulär

  1. Hans Bengtsson skriver:

    När det gäller Radiant, så skrevs den på GAK:s klubbhus i Västra Frölunda av Håkan Andreasson, Bengt Hasseus och undertecknad. Men det kan inte ha varit många nummer som kom ut, och jag har inte kvar några exemplar. Jag tror emellertid att Jan Persson och SAAF har bevarat dem. I samma veva skrev vi en kort handledning om visuella observationer av meteorer, och den tyckte jag var helt OK när jag återsåg den för kanske 10 år sedan.

  2. Johan Kärnfelt skriver:

    Tackar för informationen. Ja, det verkar som om Jan sitter på det mesta som har med SUAA att göra. Jag ska höra med honom vid tillfälle. Det finns också en okatalogiserad samling ‘vardagstryck” efter SUAA på KB i Stockholm. Där ligger en del trycksaker som producerades vid sidan av tidskriften. Hur mycket det är och vad det innehåller vet jag emellertid inte just nu. Här ligger kanske även er meteorguide. Om allt går väl ska jag kika på detta nästa vecka när jag ska till Stockholm i ett annat ärende. Och du såg väl på AG att Paul Schlyter har hela serien av Stjärnräknaren (som han producerade när det begav sig).

    • Hans Bengtsson skriver:

      Ett par saker att tänka på när det gäller SUAA och Scanam:

      The Scandinavian Amateur Astronomer var tänkt att fungera ungefär som en nordisk variant av den engelska The Astronomer, en tidskrift som jag då prenumererade på och som var ganska unik genom att den i detalj publicerade rena observationsrapporter. I någon mån blev det väl också så. Förkortningen var först The S.A.A. vilket kändes rätt knöligt. I ett brev till mig förkortade Bengt Hasseus istället namnet till Scand.Am. vilket plötsligt kändes klatschigare, och än bättre om man skrev ScanAm. Sky and Telescope hade ju en artikelserie som hette Scanning The Skies, så det fanns dessutom en koppling mellan Scan och astronomi. När jag svarade Bengt så nämnde jag detta, och saken nådde den vägen till Claes Bernes som i sin tur skrev till mig ungefär: ”Jag hörde att du föreslagit förkortningen ScanAm och det tycker jag verkar bra”. Så småningom justerades ScanAm till Scanam.

      Själva föreningen som sedan bildades, SUAA, hade sin tydliga förebild i IUAA. På något sätt hade vi visionen att SUAA skulle ingå som en naturlig del av den stora internationella gemenskapen IUAA. Engelska var ett naturligt språkval för både Scanam och SUAA, det var ju tänkt att handla mest om att utföra observationer och presentera resultaten. Sådant man aldrig såg i A.T. Denna internationaliseringstanke låg nog också i tidsandan.

      Även om många saker kanske inte blev som tänkt från början så kom det ut mycket positivt från denna period i svensk amatörastronomi.

  3. Johan Kärnfelt skriver:

    Tackar återigen Hans! Kopplingen SUAAI/IUAA har jag lyckats gärva fram för egen maskin men förebilden i The astronomer var ny för mig. Tanken har slagit mig att det borde ha funnits en förebild, men jag har inte kommit så mycket längre än så. Jag ska se om jag kan beställa fram ett par nummer för att jämföra.

    • Hans Bengtsson skriver:

      Jag har nog kvar något nummer av The Astronomer (TA) från tidigt 70-tal som jag kan skicka dig via vanlig post. Ska kolla vad jag hittar när jag kommer hem.

  4. Johan Kärnfelt skriver:

    Ja, det vore tacksamt. Ser inte ut som att den finns på några svenska bibliotek. Ett eller två nummer räcker gott. Du får förstås tillbaka dem när jag gått igenom materialet.

    • Hans Bengtsson skriver:

      Jag skickade dig idag kopior av det enda exemplar av TA jag hittade som inte undgått utrensning, det är från februari 1974. Tidskriften såg då likadan ut som den gjorde 1970 då jag började prenumerera. Långt senare, mot 80-talets slut, spelade TA rätt stor roll för svensk amatörastronomi. Det var från TA vi fick många nyheter som sedan hamnade i Astrobasen och på telefonsvararen. I akuta fall ringde jag Guy Hurst i Basingstoke för att få allra senaste nytt. Minns särskilt en gång när jag den vägen fick höra nyheten om en ganska ljus nova nära SS Cygni – trots att det egentligen var en komet som var anledning till samtalet. Träffade även Guy och hans hustru och son när de besökte Göteborg, det var utomordentligt trevligt.

      • Johan Kärnfelt skriver:

        Nu har jag vittjat mitt postfack och hittade ditt brev. Att TA varit en inspirationskälla för ScanAm är ju alldeles uppenbart när man bläddrar i den. Lägger man dem sida vid sida blir det också klart hur pass ambitiös ScanAm faktiskt var. Numren var betydligt längre, bättre redigerade, och hade fler bilder. Stort tack Hans.

        (När jag vittjade postfacket hittade jag också en brev från en tysk kollega som skickat över senaste numret av amatörtidskriften ”Journal für Astronomie”. Wow! Tänk 140 sidor amatörastronomi fyra gånger om året.)

  5. Johan Kärnfelt skriver:

    Strålande! Tackar och bockar.

Lämna en kommentar