Efterlysning: SUAA/CS:s cirkulär

Mitt arbete med svensk kometastronomin går långsamt framåt. Efter att ha klarat av Svenska astronomiska sällskapets i sammanhanget ganska blygsamma insatser är jag nu framme vi kometsektionen i Scandinavian union of amateur astronomers (SUAA/CS). Denna startades så vitt jag förstår 1972 och leddes för en tid av de då 17-årige danske Tor Nørretranders. Efter något år tog Michael Krogsgaard över rodret, ytterligare senare leddes sektionen av respektive Göran Hasse och Bernth Svensson. Det verkar alltså ha varit en viss omsättning på posten.

Att döma av SUAA:s tidskrift The Scandinavian amateur astronomer tillhörde inte kometsektionen någon av de mer aktiva. Man publicerar inte som sektionerna för solen, variabla stjärnor och meteorer fortlöpande verksamhetsrapporter, och det material som kom ur sektionen verkar snarast ha varit i form av artiklar om olika kometer eller i några fall om observationstekniker. Dessa artiklar säger dock väldigt lite om de frågor jag främst fokuserar på, nämligen hur information distribuerades och hur amatörer rapporterade tillbaka till vetenskapen. Frågan är därför hur sektionens verksamhet såg ut sedd innifrån. Var kanske någon av läsarna engagerad i SUAA/CS och kan berätta? Det är också klart att ska jag komma vidare på området så måste jag på något sätt komma över kometsektionens medlemsblad. Dessa finns inte bevarade på bibliotek eller på något av de arkiv jag besökt. Är det måhända någon som sitter på dessa och kan bistå?

Detta inlägg publicerades i Uncategorized och märktes , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Efterlysning: SUAA/CS:s cirkulär

  1. Hans Bengtsson skriver:

    Min minnesbild är att SUAA:s kometsektion förde en rätt undanskymd tillvaro, jag har faktiskt inget minne alls av någon sektionsskrift eller några kometcirkulär därifrån (men de kan förstås ha funnits). På den tiden var det nog rätt mycket SAS-cirkulären som användes när kometer dök upp. Organiserade svenska kometobservationer blev det inte förrän i samband med SAAF och Astrobasen, obsarna skickades då regelmässigt till tidskriften The Astronomer. Det var först och främst Jörgen Danielsson som stod för det organisatoriska vad gällde kometer inom SAAF.

    För min egen del brukade jag under något (några?) år bidra med kometefemerider till Systema Solaris, SAAF:s solsystemssektions skrift. När en komet hade upptäckts, fanns i första skedet ofta bara banelementen tillgängliga – inte några efemerider, eller i bästa fall efemerider för var 10:e dygn eller så. Men jag lyckades faktiskt tota ihop ett basic-program som från banelementen räknade ut efemerider enligt valfria önskemål, och som gav resultat som överensstämde med det som senare kom från IAU eller andra officiella källor. Det basic-programmet var resultatet av envishet, knappast av talang för programmering (mycket if-then-else). Men det funkade. Och jag använde det när jag talade in ”Astronomiska nyheter” på telefonsvararen. Så småningom blev mer utförliga program tillgängliga, sådana som gjorts av riktiga programmerare, och då hade min funktion i det hela försvunnit. Men det var kul så länge det varade!

  2. Johan Kärnfelt skriver:

    Precis ett sånt svar som jag önskade Hans. Tackar för det.

    Mitt intryck är precis som du skriver att SUAA/CS aldrig fick luft under vingarna. Man hade till exempel fem ledare under de tio år den existerade och man kom aldrig igång med obsrapporter i tidskriften.

    Du skriver att man använde SAS-cirkulär på 70-talet, men gjorde man verkligen det. Om jag förstått Kiselman på SAS rätt så slutade man distribuera dessa 66 eller 67 och i samband med att Astronomisk tidsskrift sjösattes. Kanske fanns det ett nordiskt cirkulär istället, men detta har jag i så fall inte stött på.

    Huruvida SUAA/CS verkligen hade ett cirkulär får jag tillsvidare låta vara osagt. Man tog iallafall ut medlemsavgift, och något måste man ju ha fått för pengarna. Kanske distribuerades också mycket kometinformation vid TeleMed.

  3. Hans Bengtsson skriver:

    TeleMed hade jag nästan glömt bort – men visst hade SUAA en nyhetsservice som hette så.

    Om vi specifikt går till år 1970, så tycker jag mig komma ihåg att jag det året fick åtminstone två nyhetsmeddelanden från SAS. Det gällde dels Nova Serpentis 1970, dels en komet som hette Abe. Meddelandet om novan skulle eventuellt ha kunnat komma från SAS variabelsektion och Gunnar Darsenius, men nog kom i varje fall meddelandet om Abe från någon allmän nyhetsservice som SAS hade? Eller råkade kometen dyka upp i samband med något reguljärt utskick om möten eller liknande, och s.a.s. kom med på köpet …? Tyvärr är detaljerna rätt suddiga efter alla dessa år.

  4. Johan Kärnfelt skriver:

    Då får jag kolla upp detta närmare. I och med AT fick ju SAS en nordisk inriktning och det är ju möjligt att de svenska meddelandena ersattes av cirkulär som redigerades i Danmark eller Norge. Återkommer när jag vet mer.

Lämna en kommentar