Sky-Explorer AB

En av de röda trådar som finns i svenska amatörers biografier, synlig genom de intervjuer jag gjort eller i de självbiografiska artiklar man ibland hittar i amatörlitteraturen, är Julklappsteleskopet med stort J: en 60mm refraktor eller en 100mm Newton från Hobbex eller Clas Ohlson. Många är de amatörer som börjat sin observatörsbana med ett sådant teleskop.

Men vilka andra källor till teleskop har det funnits för svenska amatörer, vilka firmor har sålt bättre teleskop än det utbud som funnits hos nämnda postorderfirmor? Man kan peka på ett inte helt obetydligt antal teleskopförsäljare verksamma på den svenska marknaden. Ofta enmansföretag, drivna av någon astroentusiast, ibland som fritidsfirmor, i något fall fotoaffärer med vidhängande teleskopavdelning eller ingenjörsföretag som också sålt optik till amatörer. Gösta Wendelholm, Gunnar Olssons Foto, Tekno Optik, Astromedia/Rymdbutiken, Teleskop-Service, Astro Sweden, Astro Mekanik (egentligen en dansk firma, men den sålde mycket till svenska amatörer), Fählts, Meridian, AGA, Mauritz Widforss – alla har de sålt teleskop eller annan optisk utrustning till svenska amatörer. De är en viktig del av det amatörastronomiska ekosystemet, och ibland hör man amatörer berätta historier om teleskopköp och annan interaktion med dessa teleskopförsäljare.

Jag har säkert missat något företag – skriv gärna en kommentar i så fall!

Ett företag som jag inte hört talas om fram tills helt nyligen är firma Sky-Explorer AB. De annonserade i Astro nr 2 1995 om att de sålde Parksteleskop i storleken 10, 12 och 16 tum. Det rör sig om kombinerade Newton-Cassegrain, genom att byta ut sekundärspegeln fick man antingen en f/3.5 Newton eller en f/12 Cassegrain. Inga priser anges i annonsen, men de här ekvatoriellt monterade jätteteleskopen kan inte ha varit billiga.

Parksteleskopen är avancerade instrument som fortfarande säljs, men kanske kan Parks ändå beskrivas som ett förlorarföretag i teleskophistorien som hade oturen att vara verksamma ungefär samtidigt som den stora SCT-boomen svepte över amatörastronomin; likt Cave och Criterion/Dynascope hade man svårt att konkurrera med de orangea tuberna från Kalifornien.

Sålde företaget Sky-Explorer AB några av de exklusiva Parksteleskopen till svenska amatörer i mitten av 1990-talet? Vem låg bakom företaget?

På den första frågan har jag inget svar, men jag kan inte påminna mig om att jag sett något Parksteleskop bland svenska amatörer. Svaret på den andra frågan är: Gösta Wendelholm. Sky-Explorer AB uppger i annonsen adressen Källvägen 7, där Gösta Wendelholm bodde sedan han flyttat från Stockholm.

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Sky-Explorer AB

  1. Timo Karhula skriver:

    Gustav, du nämner inte AstroTeknik i Ängsmark, 2 mil NW om Uppsala. Ägaren för firman var Christer Lind-Val. Han hade sin butik hemma och på långfredagen år 2000 åkte jag dit och köpte ett Meade ETX-125EC Maksutov-Cassegrain teleskop inklusive resväska, laserkollimator till Newton-teleskop, mm. Sålde min begagnade Celestron-90 till honom för att få ett bättre pris. Vet inte när Christer avslutade teleskopförsäljningen.

    Av AB G (Gösta) Wendelholm köpte jag en Celestron-8 den 1 augusti 1980 då han hade sin butik på Grev Ture gatan i Stockholm.

    /Timo K

  2. Paul Schlyter skriver:

    Vi har också Astronik, som drevs av Eric Nordquist i hans dåvarande hem på Vikstensvägen 38 i Johanneshov. En barndomsvän till mig köpte en 7,5 cm refraktor av honom 1967. Själv köpte jag en 10 cm refraktor av honom 1971 och hämtade den hemma hos honom – leveranstiden var tre månader. På 1970-talet gick Nordquist i pension och flyttade till mörka himlar någonstans i Dalarna, men hans vidare öden känner jag inte till.

    1979 kompletterade jag 10 cm-teleskopet med en motor till den ekvatoreella monteringen. Jag köpte motorn hos G. Wendelholm i hans butik på Grev Turegatan på Östermalm. Han bodde då i Älvsjö. Tio år senare hade han flyttat till Stjärnhov. Han fortsatte sälja teleskop därifrån, men sålde även annat. Några år sålde han astrologiböcker (!) – det kanske gav mer inkomster än teleskopen. Längre fram pensionerade han sig och slutade med försäljning. Gösta Wendelholm verkar ha gått ur tiden rätt nyligen (inom det senaste året), men hans hustru Lis lever fortfarande och bor numera i Gnesta.

    • Hans Bengtsson skriver:

      En metod som fungerade åtminstone i Älmhult åren kring 1970 var att gå in till den lokale optikern, som annars förstås livnärde sig på folkets behov av glasögon, och fråga om dom sålde teleskop. Då fick man titta i en katalog med kikare och teleskop, och efter några veckor eller så hade dom tagit hem det man ville ha. Exempelvis en 4.5-tums japansk Newton, bättre än teleskopen som såldes via Hobbex och liknande postorderfirmor, och hyggligt billiga med den tidens referensramar. Jag vet också att en del optiker hade små teleskop i sina skyltfönster, de drog ögonen till sig, även om butiken inte hade några i lagerutrymmena.

    • Gustav Holmberg skriver:

      Stort tack, Paul och Hans för den här vidare informationen – Astronik var även det en nyhet för mig! Och helt riktigt, Hans: optikerna är ytterligare en viktig aktör i sammanhanget.

      Paul: var 7.5 och 10 cm refraktorerna japanska teleskop liknande Meridian/Polarex/Unitron?

      • Paul Schlyter skriver:

        7,5 cm-refraktorn var något ”noname-hopplock” tror jag, men jag kan kolla upp den saken lite noggrannare, återkommer.

        Min 10 cm-refraktor var en Polarex (såldes i USA under varumärket Unitron). De flesta okularen som följde med var av den ålderdomliga dimensionen 0,95 tum, men ett av okularen var ett 1,25-tums-okular. Teleskopets okularhållare hade en yttre del som var bortskruvbar och vändbar, så det tog okular av både 1,25 och 0,95 tum. Jag tiggde mig till en liten extra rörstump som kunde ersätta okularhållaren, det gjorde jag så småningom en kameraadapter av till Canon FT/FD-kameror (köpte en sats mellanringar till Canon-kameran som råkade ha precis rätt dimension för att kunna hamras fast på utsidan av röret, dom sitter där fortfarande) — med ytterligare en adapter passar den även till moderna Canon EOS-kameror. Rörstumpens innerdiameter är lite större än 1,25 tum så jag har inte några problem med vignettering vid 24×36 mm ”fullformat”.

        Ett rättvändningsprisma av porro-typ följde också med teleskopet, men det var jag inte intresserad av så jag bytte det mot ett Herschel-prisma (för solobservationer) istället. Sedan byggde jag på Herschel-prismat så att, efter reflexionen mot den oförsilvrade glasytan (där bara ca 5% reflekteras) passerar ljuset först ett ”månglas” och därefter två polaroider där den ena polaroiden är vridbar. Sedan kommer okularet. Då fick jag ett okularfilter för solobservationer som jag betraktar som säkert, och där man dessutom snabbt kan ändra hur mycket ljus som kommer igenom – praktiskt när t.ex. ej alltför tjocka moln passerar framför solen (på den tiden var dagens solfilter som man sätter framför teleskopobjektivet svåra att få tag på).

        Det gick att förhandla sig till både det ena och det andra på Astronik. Kanske Astronik omnämns i något nummer av Populär Astronomisk Tirsskrift från 1960-talet?

  3. Gustav Holmberg skriver:

    Ytterligare en kommentarer kommer från Stoffe på Astronet, som som berättar om en Parks 8″ f/7 i Uppsalaklubbens ägo.

    Och hur var det med den där Newtonen som Stefan Berglund i Vänersborg köpte begagnad på 1980-talet av någon i Göteborgstrakten, var inte det en Parks? Eller möjligen en Astrola, något high end-märke var det i varje fall.

    • Hans Bengtsson skriver:

      Man kan undra om möjligheten att beställa teleskop via glasögonaffärer i allmänhet stod öppen även för dem som inte bodde på mindre orter utan i större städer. Kanske var optikerna där inte lika villiga att göra den typen av ovanliga beställningar från sina utländska leverantörer? Har ingen aning.

  4. Gustav Holmberg skriver:

    Paul: bra idé, men Astronik har inga annonser i någon av de årgångar av PAT och AT från 1960- och tidigt 1970-tal som jag gått igenom. Å andra sidan saknar de inbundna årgångarna i Lundaobservatoriets bibliotek som jag använder för tillfället dumt nog häftesomslagen och jag vet att ibland förekom annonser på häftets insida. Jag får kolla i någon annan uppsättning av de här årgångarna.

  5. Ping: Astronik | Amatörastronomins historia

  6. Gustav Holmberg skriver:

    Astroniks vidare placering geografiskt efter tiden i Johanneshov hittar man spår efter i MARS-bulletinen. I aprilnumret 1977 finns en annons från Astronik med postadress Orrefors.

  7. Gustav Holmberg skriver:

    Hans idé i kommentaren här ovan om den lokale optikern som en källa till teleskop ser man spår av i till exempel Malmöamatörernas publikation MARS-bulletinen. I en ganska lång följd av nummer av sagda publikation 1968 och 1969 annonserar Hanssons optik på Davidhallsgatan i Malmö. Annonserna innehåller ett foto på en ekvatoriellt monterad refraktor som ser ut att vara ett Unitron/Polarex i 6 eller 7.5cm storleken. ”Välsorterad optiker med allt för amatörastronomen” påstår annonserna vidare.

  8. Gustav Holmberg skriver:

    Jag hittade ytterligare en återförsäljare som jag inte kände till innan. Det är firma West optik astro service i Alingsås som annonserar i Astro nr 1 1986: de säljer Celestron, Polaris, Polarex, Wixen, Mizar samt saker för hemmabyggaren, och ”erbjuder Skandinaviens största okularprogram”. Till detta kommer böcker, tidskrifter och stjärnkartor.

  9. Gustav Holmberg skriver:

    Ytterligare en återförsäljare som är ny för mig. AK Instrument AB i Stockholm är svensk återförsäljare av VEB Carl Zeiss Jena (annons i NAT nr 3 1966). De säljer ett antal modeller tillverkade av den östtyska grenen av Zeiss: en ”skolekikkert” 63/840 – sannolikt det teleskop som annars såldes under beteckningen Telementor – , ett ”amatör-spejlteleskop” i form av en 150/900/2250 Cassegrain på ekvatoriell montering, samt ett Maksutov-Cassegrain 150/2250 (eller rättare sagt en variant på Maksutov, verkar det vara) ”Meniscas” kallas modellen (som man kan läsa mer om här).

Kommentera

