Det kom ett paket

När jag kom hem från jobbet i fredags låg ett paket och väntade på mig. Nä, det var inget nytt okular, inte heller någon handbok i konsten att observera något som knappt kan observeras. Det var i stället ett rejält stycke historia prydligt förpackat i ett tämligen överdimensionerat låda. Flugit hade det gjort också: The complete Sky & Telescope seven decade collection. Gustav och jag har lagt mycket tid på att försöka förstå hur de många informationsflöden som kan sägas karaktärisera amatörastronomin har utvecklat sig under 1900-talet. En av konstanterna i denna historia har sedan 1941 var den amerikanska tidskriften Sky & Telescope.

Skärmdump med skivan för 70-talet laddad.

Skärmdump med skivan för 70-talet laddad.

I en intervju jag gjorde för något år sedan berättade Rune Fogelquist om hur tidskriften blev tillgänglig i Sverige efter kriget och om den centrala roll den hade för hans egen bildningsresa, men också för den svenska amatörastronomin i stort. Många är de amatörer som, precis som Fogelquist, inhämtad sina astronomiska kunskaper i tidskriften, som har suktat efter annonsernas många blänkande teleskop, som har uppmärksammats på kometer, ockultationer och allt annat som hör amatörastronomin till. Fogelquist själv är dessutom publicerad i tidskriften. Hans smått berömda bild av komet Arend-Roland frontar en artikel om kometen 1957 och senare samma år får han in en artikel som berättar om hans hemmafotograferade himmelsatlas.

Men Fogelquist är inte ensam. I skrivandets stund har jag inte klart för mig hur många signerade artiklar svenska amatörer har bidragit med, men en snabb sökning i utgåvans  index ger vi handen att det är ganska många som åtminstone nämns i spalterna: här hittar vi till exempel Nils Tamm, Elis Dahlgren, Gunnar Darsenius, Ulf R. Johansson och Robert Malmström, men också för mig obekanta namn som berättar om något teleskop de byggt eller som söker brevvänner bland amerikanska amatörer.

Det finns förstå anledning att återkomma till allt detta när jag hunnit titta lite närmare på materialet. Nu nöjer jag mig med några kommentarer om själva boxen. Utgåvan, som täcker tiden 1941 till 2009, ligger på sammanlagt tio DVD:er (plus en elfte med ett samlat index över hela utgåvan). Varje skiva startar upp som ett sök- och bläddringsbart webinterface (jämför bilden ovan). Man kan klicka på en årgång, därefter på ett nummer, för att sedan öppna själva tidningen. Väl inne kan man förutom att bläddra fram och tillbaka fästa bokmärken och lägga till virtuella postitlappar. Bildkvaliteten duger inte riktigt för att läsa med en hel sida på skärmen, i alla fall inte på min skärm, men zoomar man in ett snäpp läser man obehindrat.

Även om det är ett sant nöje att bara bläddra sig igenom numren, så finns utgåvans viktigaste finess, i alla fall från mitt perspektiv sett, i att tidskriften också är sökbar, både i ett enskilt nummer, per decennium liksom över hela utgåvan. Söker man till exempel på ”Sweden” på skivan för 70-talet visar det sig att Sverige finns nämnt i 62 av totalt 120 nummer och då sammanlagt 107 gånger. I de flesta fall handlar det om att någon svensk astronom figurerar i spalterna men amatörerna är också väl representerade. Mellan 1971 och 1974 omnämns till exempel Enok Jonsson från Varberg inte mindre än 24 gånger. Jonsson var ingen osedvanligt flitig variabelobservatör eller liknande, utan hade framgångsrikt använt ett solfilter från Bausch & Lomb för att med en 3” refraktor fotografera solen; nu figurerar både fotografiet och hans namn i en återkommande annons från företaget. På 70-talsskivan finns också rapporter från IUAA:s kongress i Malmö 1973, Malin Malmströms fotografi av en kraftig meteor, liksom Fogelquists fotografi av området runt Plejaderna och Hyaderna från ovan nämnda atlas.

Så hur ska man avrunda det här? Lite som julafton. Tror jag nöjer mig med det och sätter in skivan för 60-talet istället.

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Det kom ett paket

  1. Hans Bengtsson skriver:

    För bara 180 dollar måste detta vara en ypperlig investering för alla som är intresserade av astronomi! Vi borde förresten även försöka påverka våra bibliotek att anförskaffa dessa DVD-er, jag ska göra mitt bästa här i Göteborg.

    S&T var för mig en mycket viktig kunskapskälla. Vårt lokala bibliotek i Småland prenumererade inte, men det fanns alltid möjligheten att fjärrlåna årgångar. Ett snabbt och effektivt och helt gratis sätt att ta del av informationen. Utnyttjades flitigt. Bibliotek är fantastiska inrättningar!

    Det måste vara en hel del svenska amatörastronomer som har figurerat i S&T under årens lopp. Förutom dem du nämner så kommer jag att tänka på bl.a. Lennart Dahlmark som redogjorde för sin komparator, Margareta Westlund som hade med solförmörkelsebilder, och Roger Persson som upptäckte en fuor (FU Orionis-stjärna). Rogers upptäckt skulle jag förresten vilja betrakta som den vetenskapligt kanske mest signifikanta upptäckt som gjorts av en svensk amatörastronom. Här är en artikel:

    http://iopscience.iop.org/1538-3881/133/3/1000/pdf/1538-3881_133_3_1000.pdf

    Det var inte jättesvårt att få med material i S&T. Jag försökte två gånger, och det gick bra båda gångerna. Den ena gången handlade det om GQ Aurigae, den andra om NSV 1098.

    Enok Jönsson (inte Jonsson) var lärare i Varberg, bland hans elever kan nämnas Thomas Karlsson. Åren omkring 1970 lyssnade jag några gånger på Enoks föredrag med ljusbilder. Om jag inte helt missminner mig, så visade han bilder av nattlysande moln på IUAA:s kongress i Malmö.

    Även Scientific American har publicerat svenska amatörastronomiska observationer, men det har nog bara hänt en enda gång, det gällde Stig Ingvarssons mätningar av förrförra minimet hos Epsilon Aurigae.

  2. Timo Karhula skriver:

    Jag har också figurerat i några notiser i Sky&Telescope under årens lopp. Det har gällt observationer av kometerna Austin (1982g, novembernumret 1982) och Hale-Bopp, jordsnuddarasteroiden 2002 NY40 och återupptäckten av stjärnhopen NGC2262 i Enhörningen.

    /Timo K

  3. Johan Kärnfelt skriver:

    Visst är det en ypperlig investering. Kanske behöver man ett historiskt intresse i botten, men jag tror att de flesta amatörer kommer att bli lika förtjusta som jag över att få bläddra i gamla årgångar (även om alla kanske inte är beredda att lägga upp den 210 dollar (med frakt) som paketet kostar). Tackar också Hans för att du satte prickarna över o:et. Jönsson ska det förstås vara.

    Hans nämner Scientific American. Vilken roll tror ni att den har spelat här i Sverige? Den var ju helt central för den amerikanska ATM-rörelsen, men jag vet inte i vilken utsträckning svenska amatörer har läst den.

  4. Hans Bengtsson skriver:

    Har ingen aning om ifall Scientific American haft betydelse för svenskt teleskopbyggande. Men tidskriften Telescope Making hade det:

    http://www.kalmbachstore.com/scale-modeling-special-interests-astronomy-digital-downloads-telescope-making-downloadable-issues.html#top

    Ivar Hamberg spelade en definitiv roll i utvecklingen av dobsonteleskop:

    http://www.sdmtelescopes.com.au/dobhistory.html

  5. Johan Kärnfelt skriver:

    Tackar för länkarna. Jag visste att Hamberg var insyltat i utvecklingen av dobbarna, men inte att han räknas till de viktigaste bidragsgivarna till designen.

  6. Björn skriver:

    Jag skrev också en blänkare till S&T för ca 10-12 år sedan, dock var den inte av särskilt vetenskaplig karaktär. Vad jag minns tog man in små insändare relaterade observationsminnen och händelser i anslutning till detta. I mitt fall var saken den, att min dåtida svärmors väninna var helt bombsäker på att jag hade en kärleksaffär vid sidan om. Att någon tassade i väg på kvällen för att komma hem mitt i natten, ibland tidiga mornar, för några stjärnors skull var tydligen helt osannolikt. Jag märkte i alla fall vid två tillfällen att jag var ”skuggad”. Jag tror hon själv till sist drog slutsatsen att förälskelsen förvisso fanns där, men av ett annat slag än hon räknat med. Om S&T publicerade den vet jag dock inte, men jag fick i alla fall några ord per mail i ”appreciation” av en av redaktörerna.

  7. Johan Kärnfelt skriver:

    Vilken historia. Och vilken svärmor. 🙂 Jag är på resande fot just nu så jag kan inte kolla huruvida historien trycktes. Återkommer inom kort.

Kommentera

