Astrobasen återuppstår

Vetenskapshistorisk arkivforskning har sina sidor. Ibland går man igenom stora mängder dokument bara för att konstatera att det man letar efter inte finns bevarat. Ibland kompenseras detta av att man hittar något som man inte letade efter och som plötsligt kan ge undersökningen en helt ny riktning. Andra gånger hittar man material så rikt att man inte riktigt vet hur man ska hantera det. Igår drabbades jag helt oväntat av det senare.

Försättsblad till Astrobasens användarhandledning.

Försättsblad till Astrobasens användarhandledning.

Som tidigare annonserat föreläste jag utifrån vårt projektet på observatoriemuseet i Stockholm. Det var en mycket angenäm tillställning, och för mig var det extra kul eftersom det var första gången jag presenterade några resultat från projektet.

Mot slutet av föreläsningen kom jag in lite på detta med informationsteknologiernas betydelse för amatörastronomin. Jag nämnde då bland annat Astrobasen, det BBS som Anders Lindquist startade vid slutet av 80-talet och som för många år kom att var ett nav i svensk amatörastronomi. Gustav har tidigare skrivit om basen (här och här) och då bland annat uttryckt förhoppningen om att den skulle gå att få tillgång till.

Efter föreläsningen stegade en man fram till mig och presenterade sig som Paul Schlyter, ett välkänt namn i amatörastronomiska kretsar. Jag har varit bekant med Paul i hans cyberversion sedan några år tillbaka, men detta var första gången jag träffade honom IRL. Hur som helst, berättade Paul att han kunde hjälpa oss med Astrobasen. — Ge mig din mailadress så skickar jag över den i morgon. Jag måste erkänna att mitt forskarhjärta slog några extra slag. Kunde det verkligen vara möjligt. Och det kunde det. När jag startade datorn i morse så hade jag plötsligt tio års astronomihistoria prydligt packat i en zip-fil i mailboxen.

Det tog en god stund att packa upp filerna och göra dem läsbara på datorn, men nu är det gjort. Uppackad tar basen 40 Mb i anspråk och består av närmare 8000 inlägg. Så vitt jag kan bedöma är den dessutom komplett. De äldsta inläggen är från 1988, de yngsta från 1999. Av naturliga skäl har jag ännu bara hunnit göra några stickprov, men klart är att här finns en hel del information som är ovärderlig för projektet. Så stort tack Paul!

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

