Om World Wide Telescope

Jag har inte varit så aktiv på bloggen de senaste månaderna, och anledningen till detta är att all min tid har gått åt till den undervisning som också ingår i min tjänst. Nu är detta gjort och det är därmed dags att återvända till forskningen, och förstås till bloggen.

Ämnet för denna bloggpost hämtar jag inte från historien utan från ett mycket spännande lunchmöte med Curtis Wong, forskningschef på Microsoft Research i Seattle, tidigare idag. Wong – som är hjärnan bakom det virtuella World Wide Telescope (WWT) – är huvudtalare på en konferens vid Institutionen för biblioteks- och informationsforskning, Högskolan i Borås, senare i veckan. Som en del av hans besök här i Sverige har man också ordnat några möten under mer privata former med forskare vid Göteborg universitet. Däribland alltså med undertecknad.

Curtis Wong

Curtis Wong

Jag testade WWT 2008 när jag först blev uppmärksammad på det genom en tråd på Astronet, men jag måste erkänna att jag sedan dess helt har glömt bort saken. Inför mötet med Wong var jag förstås tvungen att kolla upp systemet igen och jag måste säga att det imponerar stort. Minst sagt. WWT är ett visualiseringsverktyg som är byggt för att sömlöst och i planetarieform återge astronomiskt bildmaterial och annan data från mängder av mark- och rymdbaserade teleskop, liksom från satelliter av olika slag. Systemet använder  data från bland annat Sloan Digital Sky Survey (SDSS), The Wilkinson Microwave Anisotropy Probe (WMAP), Wide-field Infrared Survey Explorer (WISE) och Gamma-ray Large Area Space Telescop (GLAST eller Fermi). Hubble-, Spitzer- och Chandra-teleskopens bilder är förstås representerade, så är också material från Mars-strövarna. Grejen är sedan att all denna information är tillgänglig i ett och samma planetariegränssnitt. Det är lätt att förlora sig fullständigt i denna rikedom.

Ett exempel på hur World Wide Telescope ser ut.

Ett exempel på hur World Wide Telescope ser ut. Här har man zoomat in på Hästhuvudnebulosan i Orion.

Under mötet med Wong pratade vi bland annat om hur WWT skulle kunna komma till användning inom amatörastronomin (han är för övrigt amatör själv med en ansenligt teleskoparsenal hemma i Seattle). Ett av de mest intressanta tipsen han hade var att WWT enkelt kan användas som motor i ett faktiskt planetarium. För detta behöver man förutom datorn som kör systemet, en vanlig datorprojektor, en sfärisk spegel och förstås själva planetariekupolen. Man kopplar projektorn till datorn, skickar bilden mot den sfäriska spegeln och projicerar den i taket på domen (systemet anpassar själv bilden så att den återges korrekt i taket). Instruktioner finns här. Jag måste erkänna att jag blir väldigt sugen på att testa, speciellt med tanke på den hemgjorda 70-talsplanetarium som jag tidigare skrivit om (här och fortsättning här).

En annan användning som skulle kunna vara intressant följer av WWT:s guidefunktion. Det är med denna det förvandlas från ett visualiseringsverktyg till ett mycket kraftfullt pedagogiskt hjälpmedel. Redan idag finns massor med turen att följa för den som så önskar, men poängen är att man enkelt kan skapa sina egna turer genom universum. Man skulle därmed kunna tänka sig att man presenterar ett nytt observationsprojekt som en tur i WWT (givetvis inklusive ljusspår), eller att någon astronomiförening som istället för att skriva på hemsidan om lämpliga vinterobjekt att observera gör det som en tur i systemet.

Så med detta sagt uppmanar jag läsarna att själva pröva. WWT:s hemsida finns här. Systemet finns både som webklient eller för nedladdning (den senare endast för Windowsmaskiner). Men var försiktiga. Det är som sagt lätt att förlora sig i detta virtuella universum.

Det här inlägget postades i Test2, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

