Nya tag

Då är det dags att väcka bloggen till liv igen. Jag och Gustav inledde höstens arbete med en vecka i Lund. På programmet stod dels en hel del interna diskussioner, och dels arkivbesök på både Tycho Brahe-observatoriet och hemma hos Tycho Brahe-sällskapets ordförande Peter Linde, liksom en längre intervju med Linde och vapendragaren och Cassiopeia-bloggaren Ulf R. Johansson.

Arkivbesök hemma hos Peter Linde. Johan till vänster i bild, Gustav till höger. Fotograf: Peter Linde.

Som torde har framgått tidigare i bloggen skriver jag på ett längre – eller rättare sagt, väldigt långt – kapitel om den organisatoriska utvecklingen av svensk amatörastronomi under 1900-talet. Precis innan semestern nådde jag fram till grundandet av International union of amateur astronomers, där framförallt Johansson hade ett finger med i spelet, liksom den världskongress som Johansson, Linde med flera från Malmö astronomi- och rymdfartssällskap ordnade i Malmö 1972. Med denna bakgrund hade jag förstås en hel del frågor kring både IUAA och MARS. Gustav, som under våren har jobbat med ett kapitel om variabelastronomin, var bland annat intresserad av den sektionsverksamhet som MARS drev på området. Ni som har träffat Linde och Johansson vet att de båda är pratglada, och det hela utvecklade sig till en mycket angenäm och lärorik tilldragelse. Dessutom hade Linde vittjat vindsförrådet och hittat en hel del material för oss att gå igenom, däribland drygt hundratalet fotografier från IAUU-kongressen.

Det finns all anledning att återkomma till en del av våra arkivfynd här på bloggen, men idag nöjer jag mig med frågan om hur MARS grundades. Men istället för att utlägga denna tilldragelse själv, låter jag källorna tala i form av nedanstående MARS-visa, diktad av marsianen Olle C. W. Jönsson. Visan ingår i ett sånghäfte på ett par sidor och torde ha kommit till användning vid någon föreningsfestivitet vid slutet av 60-talet. Texten gör sig bäst om man samtidigt lyssnar på melodin:

MARS-visa diktad av Olle C. W. Jönsson. Från ett stencilerat sånghäfte, Peter Lindes arkiv.

Och med detta sagt önskar jag er alla en stjärnklar början på hösten.

/Johan

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Nya tag

  1. Den gamle redaktören skriver:

    Usch så pinsamt. Det finns väl inte mer i garderobernas gömmor?

  2. Johan Kärnfelt skriver:

    Klart det gör. Mer säger jag inte :-). Glömde ju alldeles att länka till melodin. Har uppdaterat texten med en länk till ett Youtube-klipp.

Kommentera

