Interskandinaviska amatörkongresser

Som jag tidigare berättat har det fallit på min lott i projektet att skriva ett längre avsnitt om den organisatoriska utvecklingen av svensk amatörastronomi. Jag har i detta ärende ägnat mycket tid under våren åt Svenska astronomiska sällskapet, lokalföreningarnas framväxt under 1960- och 70-talen och jag börjar nu så smått närma mig vår egen tid. De senaste dagarna har jag varit upptagen av International union of amateur astronomers (IUAA) som grundades i Bologna 1969 och på initiativ av Patrick Moore och MARSianen, numera välbekante Cassiopeia-bloggaren, Ulf R. Johansson. Med detta för tillfället lagt till handlingarna, har jag börjat förbereda avsnittet om den Scandinavian unionen of amateur astronomers (SUAA). Det är här rubrikens amatörastronomiska kongresser kommer in i bilden.

Jag har ännu inte bekräftat saken men det verkar som att dessa kongresser kom till på initiativ från Malmö astronomi- och rymdfartsförening. MARS hade grundats 1962 som en gymnasieförening befolkad av en grupp mycket entusiastiska ungdomar, däribland nämnde Johansson. Drivna av just denna ungdomliga entusiasm ville man något mer än den amatörastronomiska verksamhet som kunde erbjudas av etablerade organisationer som Svenska astronomiska sällskapet och lundabaserade Astronomiska sällskapet Tycho Brahe. Föreningen sökte därför kontrakt med danska amatörer och 1967 ordnades den första av det som skulle bli de interskandinaviska (ibland internordiska) amatörkongresserna.

Den sjätte interskandinaviska kongressen samorganiserades med IUAA:s världskongress i Malmö 1972. På bilden öppnar Peter Linde, vid tiden ordförande i MARS, förhandlingarna. Sittande från vänster är IUAA:s vice-president Oto Oburka, Tjeckoslovakien, president Luigi Baldinelli, Italien, och vice-president Mike Flinsch, USA. Bilden från Peter Linde, ”IUAA-kongressen i Malmö 1972”, i Astronomisk tidsskrift, vol. 5, 1972, s. 184.

Historiskt sett har dessa ofta välbesökta kongresser spelat en alldeles avgörande roll. Givetvis har de inneburit utbyte av erfarenheter och kunskaper, men framförallt har de varit grogrund för amatörastronomiskt samarbete över nationsgränserna, först i from av koordinerade observationsprojekt, sen genom den mycket ambitiösa tidskriften The Scandinavian union of amateur astronomers (ScanAm, 1972-1981), och slutligen i form av själva organisationen med samma namn (SUAA, 1972-1982). Så vitt jag just nu vet har dessa kongresser organiserats tretton, eventuellt fjorton, gånger, men de verkar ha avsomnat samtidigt som SUAA upplöstes 1982.

Nedan följer en mycket preliminär lista över kongresserna, sammanställd med hjälp av uppgifter från en mängd källor. Noteras bör att kongresserna i och med SUAA:s tillkomst samorganiserades av de lokala föreningarna och unionen. Om någon kan hjälpa mig med luckorna för de första tre sammankomsterna vore jag förstås tacksam. De bör ha gått av stapeln i Malmö eller Köpenhamn men jag hittar inga uppgifter om saken. Som framgår har jag också ytterligare ett par frågetecken som behöver rätas ut.

Nr
Ort
Värdförening
År
1:a
Danmark
 
1967
2:a
 
 
1968
3:e
 
 
1969
4:e
Göteborg
Göteborgs astronomiska klubb
1970
5:e
Stockholm
Stockholms amatörastronomiska klubb
1971
6:e
Malmö
Malmö astronomi- och rymdfartssällskap (samorganiserades med IUAA)
1972
7:e
Tammerfors
Tampere Ursa ry
1974
8:e
Växjö
Växjö astronomiska klubb
1975
9:e
Malmö
Malmö astronomi- och rymdfartssällskap
1976
10:e
Ålborg
Nordjysk Astronomisk Forening for Amatører
1977
11:e
Stockholm
Hans Jonsson, Toomas Jürisoo, Johan Schildt [STAR?]
1978
12:e
Helsingfors
Tähtitieteellinen yhdistys Ursa ry
1979
13:e
Lund
Astronomiska sällskapet Tycho Brahe
1980
14:e
Borlänge
Dalarnas astronomiska sällskap [oklart om den genomfördes]
1981

Sen kan man ju fråga sig vad som hände med de amatörastronomiska konferenserna efter SUAA:s upplösning? Svensk amatörastronomisk förening (SAAF), som föddes ur resterna av SUAA, har vad jag vet inte plockat upp stafettpinnen (rätta mig gärna om jag har fel). Kanske har de istället återuppstått i form av vår tids stjärnkalas.

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Interskandinaviska amatörkongresser

  1. Hans Bengtsson skriver:

    Kongresserna var en viktig del av det amatörastronomiska livet! Den första SUAA-kongressen hölls 3 februari 1973 (om jag inte minns datumet fel, kan inte kolla just nu), det var i Köpenhamn, det var då som organisationen konstituerades. Som värd kan man väl säga att LAFA (föreningen i Lyngby) agerade. Det var den danska trojkan Tor Nörretranders, Uffe G Jörgensen och Michael Krogsgaard som var huvudpersoner bakom kongressarrangemanget. Just denna kongress saknar jag i förteckningen ovan.

    När en kongress skulle ordnas i Tammerfors lyckades SUAA utverka 20.000 DKr från Nordisk Kulturfond, dessa satsades bl.a. på en chartrad bussresa från Köpenhamn via Malmö, Göteborg och Stockholm till Tammerfors. Jag minns den kongressen alldeles särskilt eftersom den var så välbesökt, måste ha funnits över 200 personer i lokalen!

  2. Johan Kärnfelt skriver:

    Ops! Jag hade inte noterat att det var en lucka bland årtalen. Tackar för upplysningen som jag genast för in i mina anteckningar. Dessa kongresser är intressanta på många sätt, inte minst för att de med det internationella för in en ny komponent i den svenska amatörastronomin. Och precis som du skriver verkar de ha varit mycket välbesökta. Redan det fjärde mötet i Göteborg samlade enligt uppgift 150 deltagare. Någonstans (ScanAm?) läste jag att det var blotta storleken som gjorde att man talade om kongresser snarare än konferenser. (Wikipedia föreslår för övrigt att gränsen mellan konferens och kongress går vid ett gross, dvs 144 personer.)

  3. Hans Bengtsson skriver:

    En fantastisk man som jag minns synnerligen väl från dessa 70-tals-kongresser var P. Adolf Herrlin. Här är han:

    http://bilderisyd.se/index.php/1978/00261796

    … och här är hans cykel:

    http://bilderisyd.se/index.php/1981/00261793

    Herrlin hade alltid två olika armbandsur på sig, han tog medeltalet för att få korrekt tid, liksom en stegmätare så han visste hur långt han hade gått. Vid Köpenhamnskongressen 1973 minns jag att lampan i projektorn slocknade. En skruvmejsel behövdes för att öppna projektorn så lampan kunde bytas. Lätt panik tills Herrlin öppnade sin ryggsäck och plockade fram en mejsel. Dock var mejseln för stor – varvid Herrlin åter öppnade ryggsäcken och plockade fram även en mindre mejsel! Det gäller att vara förberedd för alla eventualiteter när man är på kongress…

    I ett nummer av Scanam finns förresten en utmärkt bild på Herrlin när han samtalar med Tor Nörretranders.

    Herrlin var aktiv inom många olika områden, inte minst den tidiga TV-tekniken, och har var inskriven vid Lunds universitet 110 terminer i sträck! Jag tror att det i Lunds studentkretsar finns ungefär hur många berättelser som helst om honom – en av de mest originella amatörastronomer jag träffat.

  4. Gustav Holmberg skriver:

    Jomen SAAF plockade upp stafettpinnen, fast kongresserna var då svenska, inte skandinaviska. Jag var med på ett par stycken under första hälften av 1980-talet. Intressanta föredrag, möjlighet att träffa andra amatörer, kolla på teleskop och datorer.

  5. ulf r johansson skriver:

    Vill bra konfirmera vad Hans B skriver om den fantastiske P Adolf Herrlin. Han gick naturiigtvis med i MARS också… Det fanns en annan äldre gentleman ute på Österlen, Haväng, som också kom in till oss och underhöll med diverse skrönor och blev, förmodligen, genom att umgås med unga tjejer och killar själv något yngre. Men Herrlin gick i en supernovaklass för sig!
    Ulf R

  6. Ping: Nya tag | Amatörastronomins historia

Kommentera

