Från arkivet

All forskare, måhända de mest teoretiska undantagna, måste då och då lämna skrivbordet för att samla material eller data. Kemisterna går till sina laboratorier, astronomerna reser till sina teleskop, och vi vetenskapshistoriker vi åker till våra arkiv. Arkiven har kanske inte samma romantiska skimmer över sig, men de är likafullt en spännande plats.

Under veckan är jag på arkivresa i Stockholm och jag jobbar närmare bestämt på Centrum för vetenskapshistoria, vid Kungl. Vetenskapsakademien. Här förvaras alla handlingar som har med akademin att göra, från grundandet 1739 fram till vår egen tid. Hit kommer historiker av många olika schatteringar, både svenska och utländska, på jakt efter brev, protokoll, fotografier eller vad det nu kan vara. Själv är jag på Centrum för att gå igenom Svenska astronomiska sällskapets arkiv som, även om sällskapet inte är formellt knutet till akademin, också förvaras här.

Svenska astronomiska sällskapets arkiv.

För någon som aldrig har bläddrat sig igenom ett arkiv är det kanske svårt att bilda sig en uppfattning om vad det innebär. I just detta fall är det till att börja med ganska stort. Arkivet omfattar ett tjugotal pappkartonger med handlingar av olika slag. Till detta kommer en del inbundna kassaböcker och liknande. Arkivet är ännu inte sorterat av Centrums arkivarier, utan alla handlingar ligger i den ordning som de hade när de lämnades för arkivering. Men det har varit ordning och reda på Sällskapets sekreterare och arkivet är förhållandevis enkelt att orientera sig i. Och orientering är av nöden. I stort sett allt som har skett i Sällskapets namn fram till ungefär 1980 finns i någon form bevarat. Har du till exempel någon gång före detta år skrivit brev till Sällskapet och frågat om något eller kanske anmält dig som medlem, så är sannolikheten stor att brevet ligger kvar här.

Med tusen och åter tusen papperslappar att bläddra sig igenom måste man som arkivforskare ha någon sorts strategi för arbetet. Man måste veta vad man letar efter. I mitt fall är jag bland annat intresserad av styrelseprotokollen liksom handlingar som rör inrättandet av Sällskapets amatörsektioner 1960. Samtidigt måste man som arkivforskare vara beredd att improvisera. Plötsligt dyker det upp något oväntat, något som för en stund leder bort från den inslagna vägen. Ibland har dessa små upptäckter bara anekdotiskt intresse, ibland kan de förskjuta fokus för hela undersökningen. När jag till exempel för många år sedan gick igenom Östen Bergstrands arkiv i Uppsala ramlade ett litet tidningsurklipp ut ur ett brev jag bara bläddrade förbi. Jag plockade upp klippet från golvet, läste de få raderna i vad som visade sig vara en insändare, och fick då uppslaget till det som sedan blev ett helt kapitel om 1918 års nova i min bok Till stjärnorna. Det gäller alltså att vara beredd på allt.

Idag har jag dock inte gjort några fynd av denna senare karaktär. Men jag har hittat en hel del användbart material, bland annat en lång rad verksamhetsberättelser från ledarna för amatörsektionerna. Och även en del annat intressant: På tåget upp läste jag Elis Dahlgrens ’memoarer’ publicerade som en lång artikel i Astronomiskt tidsskrift 1977. Dahlgren torde ha varit en av Sveriges mest färgstarka amatörastronomer, men idag är han kanske mest ihågkommer för den nova han upptäckte den 6 februari 1963, ibland omtalad som Nova Dahlgren. I arkivet fick nu denna historia lite mer substans. Jag hittade till exempel en del brev från Dahlgren i samband med att han skulle berätta om sin upptäckt vid sällskapets årsmöte, liksom ett cirkulär från variabelsektionen som tillkännagav upptäckten och samtidigt hyllade hans insatser. Till de mer kuriösa fynden hör också ett manus till Nils Nordenmarks föreläsning vid Sällskapets 40-årsjubileum 1959 där denne berättar en del skrönor om Sällskapets förste ordförande, den oefterhärmlige Karl Bohlin.

Återstår att se vad som dyker upp ur gömmorna i morgon.

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Från arkivet

  1. Hans Bengtsson skriver:

    Låter spännande!

    Ett par kuriosa när det gäller Dahlgren:

    Han observerade tydligen från Utah … det läste jag en gång och blev lätt förvirrad. Ända tills jag insåg att gården där han bodde vid Vikmanshyttan faktiskt hette så.

    Vidare: Om man tittar i Astronomy and Astrophysics Supplement Series, The First Dictionary of The Nomenclature of Celestial Objects (1983) så hittar man under Individual Names, efter Crab Nebula och Cynosura, och före Dark Rift Cloud, just Dahlgren som ett egennamn på Nova Herculis. Alltså inte Nova Dahlgren, som den annars kallades i början (den låg nästan exakt på gränsen mellan Hercules och Lyra och man var osäker på vilken stjärnbild som var korrekt). Utan bara Dahlgren.

    • timaoes skriver:

      Hans! Skumt med namnet. Låter som ett korrfel. Vad jag har sett så här långt så är iallafall Dahlgren själv väldigt noga med att kalla novan för Nova Herculis och ingenting annat. Han verkar ha varit en mycket blygsam herre och smått besvärad av uppmärksamheten som novaupptäckten innebar.

      Och när jag ändå har dig på tråden: Jag har idag gått igenom SAS protokoll under 50- 60- och 70-talen och kunde då konstatera att de formellt lade ned sina amatörsektioner 7 mars 1978. Dessa hade då rullat sedan 1960. Det märkliga är dock att bara några år senare, närmare bestämt 10 mars 1981 utses du till sektionsledare för Variabelsektionen och får dessutom lite pengar att sätta sprätt på. Har du någon aning om hur detta gick ihop. GAK var ju lokalavdelning vid tiden och var det måhända en göteborgsk sektion du ledde?

      /Johan

      • Hans Bengtsson skriver:

        Hej! Nä, det var helt nytt för mig. Jag har inte blivit tillfrågad om något sådant 1981 och skulle inte ha övervägt detta vid den tiden. Däremot fick jag ett brev från Darsenius på 70-talet, där han frågade om jag ville ta över, men det var inte riktigt aktuellt då heller eftersom vi startat SUAA VSS några år dessförinnan. Så jag är ett enda stort frågetecken angående detta. År 1981 skrev jag nog en hel del i Aurora men sysslade inte aktivt med att observera variabler, och var inte involverad i SAS (vilket jag aldrig varit). Lite kuriöst och överraskande! Då har jag i så fall två gånger utsetts till variabelsektionsledare i SAS utan att själv sagt ja, och år 1981 inte ens tillfrågad.

      • timaoes skriver:

        Skumt! Det kan väl ändå inte finnas två Hans Bengtsson som sysslar med variabler? 🙂 Jag ska kolla upp saken igen och återkommer här.

        /Johan

      • timaoes skriver:

        Hans! Nu har jag kollat upp saken. Jag hade missat i en liten detalj. Så här står det i Protokoll fört vid Svenska astronomiska sällskapets styrelses sammanträde den 10 mars 1981 under §8:

        ”Amatörverksamheten diskuterades. Tyvärr tillåter inte sällskapets ekonomi att denna understödjs med pengar annat än i en mycket begränsad omfattning. Kommittén för restauration av Wibergs instrument [en donation till SAS] hade genom Rickard Billeryd anhållit om hjälp för inköp av reservdelar för ytterligare ett teleskop. Bengt Rönde föreslog att medlemmen Hans Bengtsson i Göteborg, som vill bli sektionsledare för verksamheten med variabla stjärnor, tilldelas medel för att administrera detta. Styrelsen beslöt att av posten ”förvaltning” ta ett belopp på 1000:- kr för ”amatörverksamhet”, till vilket ändamål skattmästaren i 1981 års stat uppfört nollbelopp”.

        Jag förhastade mig alltså lite i kommentaren ovan. Du tillsattes ju inte formellt. Återstår då frågan var Rönde hade sin information ifrån. 🙂

        /Johan

        /Johan

  2. Ping: Vad kostade ett teleskop för femtio år sedan? | Amatörastronomins historia

Kommentera

