Bokmarknaden och amatörastronomin

När jag tänker tillbaka på min tid som amatörastronom på 1970- och 1980-talen tänker jag ibland i termer av böcker, tidskrifter och andra trycksaker:

Stjärnkartan från förlaget Hallwag som satt på väggen i pojkrummet. Den visade både södra och norra stjärnhimlen, jag minns fortfarande dess typografiska detaljer.

Planisfären av märket Philips (en klassiker som i olika former funnits sedan åtminstone tidigt 1900-tal) som jag rattade runt för att lära mig himlavalvets årstidsväxlingar. Den var inte riktigt anpassad till min dåvarande latitud på 57 grader utan härrörde från en brittisk horisont, men det gjorde inte så mycket.

Stjärnor och planeter av Günther D. Roth. Med fotografiska avbildningar, ett deep sky-objekt per uppslag tryckt på gult papper (för att inte förstöra mörkeradaptionen …) med bilder av Hans Vehrenberg, om jag inte minns fel.

Göteborgs-Posten som ibland innehöll ruggigt avancerade artiklar av Robert Malmström: när såg du senast sökarkartor för kometer eller asteroider eller anvisningar i hur man fotograferar Jupiters månar i en morgontidning? Tidningens vetenskapsredaktör var väldigt astronomiintresserad och hade goda kontakter med amatörerna i Göteborgs Astronomiska Klubb: det märktes i tidningen.

Stjärnor och stjärnbilder av Josef Klepesta, en fin blandning av stjärnbildskunskap och astrofysik, speciellt stellarastronomi, utgiven i När?Var?Hur?-serien.

Astronomy och Sky and Telescope. Luslästes. Skulle kunna skriva spaltmetrar (vad det nu blir i bloggsammanhang) om de här tidskrifternas betydelse för formandet av mig som amatörastronom. Joseph Ashbrooks astronomihistoriska essäer, Walter Scott Houstons deep sky-artiklar, Gleanings for ATM’s osv osv.

Burnham’s Celestial Handbook – jag hade den i ett lösbladsutförande som jag fått överta av min amatörkompis Bo Ekström. (Publicerades Burnhams klassiska handbok som prenumeration på lösblad innan Dover-upplagan kom?)

Stjärnhimlen och Astronomisk årsbok – riktigt fina publikationer, betydelsefulla för svensk amatörastronomi skulle jag nog vilja påstå. Den ena beräknades av Paul Schlyter, den andra innehöll en personlig blandning av Kar de Mumma och essäer och artiklar av stora namn i svensk astronomi. Gavs ut av Johan Schildt som drev Bokförlaget Inova och även gav ut Robert Malmströms nördiga (i positiv mening) bok om astrofotografering (jag har den fortfarande hemma i bokhyllan!) och Sven O. Rehnlunds handledning i teleskopbygge.

Astronomi – Bonniers mycket maffiga och ambitiösa bok med SUAA-amatören, sedermera disputerade astronomen, Claes Bernes som redaktör. Ett standardverk som låg under julgranen hemma på Bergkullavägen i Anderstorp julen 1978 eller 1979.

Och så vidare och så vidare – jag skulle kunna hålla på länge om en samling trycksaker som betydde väldigt mycket för mitt amatörastronomiska intresse; andra har säkert andra minnen av dessa och andra publikationer. Detsamma gäller förstås ännu längre tillbaka i tiden. Det har funnits en serie redaktörer vars urval spelat roll för amatörastronomin. Dessa har verkat i förlag vars företagsekonomiska realiteter spelat in i denna historia och de har fått förhålla sig till materialitetsaspekter som trycktekniska utvecklingstendenser.

Vetenskapshistoriker som Jonathan Topham och James Secord har i ett antal programförklaringar argumenterat för att man bör anlägga ett kommunikations- och bokhistoriskt perspektiv på vetenskapshistorien (och även förstås tillämpat det empiriskt; se exmpelvis Secords Victorian sensation).

Det gäller förstås även för den del av vetenskapshistorien som behandlar amatörastronomin.

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Bokmarknaden och amatörastronomin

  1. Ralf Andersson skriver:

    Hej! Kul att hittade den här sidan, jag var själv medlem i Astronomiska klubben i Götet, vilket jag antar att du också var. Jag blev -medlem i slutet av 60-talet och var medlem under 70-talet. Var också medlem i SF klubben under samma tid båda föreningar hade också möten i samma lokal på Elektrofysik på Chalmers. Kommer ihåg Claes Bernes och Kjell Rynefors, Kjell var sekreterare i båda föreningarna – om jag minns rätt – han var en fantastisk människa fixade alltid te med tilltugg till alla, Claes var ordförande i AK tror jag. Det var nog en av de mest stimulerande tiderna i mitt liv, intressanta föreläsningar av då framträdande personligheterna inom astronomin och SF världen, men det var också föredrag från väldigt aktiva observerande amatörer. Mvh Ralf Andersson

  2. Gustav skriver:

    Kjell Rynefors har jag väldigt goda minnen av (trots att jag inte tillhörde Göteborgs Astronomiska Klubb). Jag observerade solfläckar under ett par års tid när han var ledare för SAAF:s solsektion och jag minns även en mycket givande vecka i Uppsala i mitten av 1980-talet, så Kjell hade fixat in Stefan Berglund och undertecknad på en internationell solsystemskonferens.

    Vi fick träffa och/eller lyssna till Brian Marsden, Audoin Dollfus, Eugene och Caroline Shoemaker och andra giganter. En underbar upplevelse för en fanatisk tonårig amatörastronom.

  3. Ping: Amatörastronomi på stora bokförlag | Amatörastronomins historia

Kommentera

