När grundades/upphörde dessa föreningar och sällskap?

[Edit: För er som kommer hit via popast:s länk så vill jag bara meddela att jag precis publicerat en uppdaterad list. Den finns att läsa här.]

Jag jobbar vidare med föreningsastronomin. Med hjälp av diverse källor har jag så här långt lyckats identifiera inte mindre än 62 svenska föreningar med (amatör)astronomisk inriktning som varit aktiva under 1900-talet. Nu försöker jag hitta uppgifter om när dessa föreningar grundades och eventuellt upphörde. I ett senare skede kommer jag att gå igenom en del tidskrifter på jakt efter bland annat dessa uppgifter, men kanske är det någon av bloggens läsare som redan nu kan bidra med information. För följande föreningar saknar jag, har ofullständiga eller osäkra uppgifter:

4 H-klubben universe 
1988-1996
Alingsås astronomiklubb 
1984?-idag
Amatörastronomiska sällskapet Aquila Christianstad
 
1975?-1985?
Astronomiföreningen Apollo (Falkenberg)
1997-1998
Astronomiska föreningen Nova (Halmstad)
1980-xxxx
Astronomiska föreningen (Uppsala)
xxxx-xxxx
Astronomiska sällskapet Albireo (Krokom)
1978?-1980
Astronomiska sällskapet Plejaderna (Stockholm)
1974?-1988
Avesta astronomisällskap
1990-1998-
Cosmo norr (Jämtland)
1997-idag
Djursholms astronomiska klubb
-1980-1988
Dalarnas astronomiska sällskap
-1980-idag
Flens astronomiska rymdsällskap
1982-1984
Föreningen för astronomi och astronautik (Gävle)
-1980-2008
Föreningen Sollentuna amatörastronomer
xxxx-1980
Gamleby amatörastronomers förening
-1980-1998-
Grönhögens astronomiska förening
xxxx-idag
Hallands amatörastronomer nattugglorna
xxxx-xxxx
Hallands astronomiska sällskap
1982?-idag
Kabi fritidsförening astronomi (Stockholm)
-1978-1986
Kalvhagens astrosällskap
xxxx-xxxx
Karlshamns astronomiska sällskap
-1978-1984
Karlskrona rymd/astronomiförening
1975-idag
Kumla astronomiklubb
xxxx-idag
Ludvika amatörastronomiska förening
xxxx-idag
Malmbergets amatörastronomiska förening
xxxx-xxxx
Malmö astronomi- och rymdfartsällskap
1962-1998?
Nordliga observations och rymdfartssällskapet (Hudiksvall)
-1980-1998-
Norrorts astronomiska förening
xxxx-1980
Pajala astronomiska förening
xxxx-xxxx
Slottsskogsobservatoriets vänner (Göteborg)
xxxx-idag
Societas Coronae Borealis (?)
xxxx-idag
Sundsvalls astronomiska förening
1997-xxxx
Svalövs astronomiska klubb
-1976-1998-
Tierps astronomiska klubb
2002?-xxxx
Tranås astronomiska sällskap
1998-xxxx
Varbergs astronomiska sällskap
 
xxxx-xxxx

Vet du något om någon om dessa föreningars öden och äventyr, lämna gärna en kommentar nedan.

Edit: Med hjälp av uppgifter publicerade i Den svenska almanackan mellan 1980 och 1998 har jag nu hittat en del uppgifter och uppdaterat listan. Samtidigt har det dykt upp ytterligare föreningar. Sammanlagt har Sverige haft över sjuttio astronomirelaterade föreningar under 1900-talet. Här följer nykomlingarna:

Växjö astronomiförening (1975-xxxx)

Svenska rymdrörelsen (1988-1996-)

Naturvetenskapliga föreningen VRAK (1988-1990-)

Amatörastronomiska sällskapet k-Crusis (1988-1991-)

Norrköpings rymdrörelse (1992-1996-)

Astronomi och rymdfartsfrämjandet (1993-1998-)

Jönköpings astronomiska förening (1984-1986-)

Linköpings astronomiska ungdomssektion (-1982-1986-)

Risbergska astronomiska förening (1984-1985-)

Solna-Sundbybergs astronomiska förening (1982-xxxx)

/Johan

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till När grundades/upphörde dessa föreningar och sällskap?

  1. Tomas Wikander skriver:

    Hej,

    jag håller till i Borlänge. Strax efter att jag blivit intresserad av amatörastronomi (under hösten-vintern 2009-2010) kontaktade jag Dalarnas Astronomiska Sällskap via Mona Engberg som anges som kontaktperson. Mona berättade att Dalarnas Astronomiska sällskap ligger vilande på grund av lågt intresse. Inga planer finns, efter vad jag förstår, att väcka sällskapet till liv.

    Så är läget i Dalarna. Man är ju lite sugen på att hitta likasinnade och väcka sällskapet.

    Mvh,
    Tomas Wikander
    Borlänge

    • timaoes skriver:

      Tomas! Tackar för upplysningen. Jag för in detta i mina anteckningar. Att döma av den inventering jag håller på med verkar det inte vara helt ovanligt att föreningar avsomnar för att sedan väckas till liv igen. Hoppas du får tag på några likasinnade och att det går att skaka liv i sällskapet igen.

      Hälsningar

      /Johan

  2. Anonym skriver:

    Hej!
    Astronomiska föreningen i Uppsala bildades 1924 – med från början var bl a Åke Wallenquist. Den levde sedan i gott skick fram till ca 2000, när Observatoriet flyttade till Ångströmslaboratoriet; på så vis hamnade vi helt enkelt för långt från stan för att få någon vidare uppslutning på mötena. Någon måste därtill hålla vakt vi ingångarna och släppa in folk. Verksamheten blev allt mindre, och fast jag inte vet om något formellt beslut om nedläggning tagits, så har det inte hänt något på väl fem-sju år. Minns inte när jag ersattes som ordförande av Bengt Gustafsson, men sedan dess är det stilla …

    Hälsningar
    Gunnar Welin

    • timaoes skriver:

      Tackar för det Gunnar! Jag vill minnas att jag höll ett seminarium på AF för många år sedan (2004 kanske). Det gången var det iallafall välbesökt och vi höll till i gamla observatoriet. Jag för in dina uppgifter i mina anteckningar.

      /Johan

  3. Bengt Lindberg skriver:

    Tierps astronomiska klubb startades av rymdintresserade ungdomar 1994, tror jag. Hade strukturerad verksamhet de första åren med besök av en astronomiprofessorn i Uppsala (Bengt Gustasson?) mm. De var i yngre tonåren i början och med studier osv tror jag det hela rann ut i sanden redan innan millenieskiftet.

    /Bengt

    • Johan Kärnfelt skriver:

      Tackar för upplysningarna. Jag för in dem i mina listor. Det låter som om det var en skolförening. Vet du i så fall om den hörde till någon speciell skola? Det verkar ha varit ett mönster historiskt sett att amatörföreningar startades vid gymnasier för att antingen växa och bli stora eller för att somna av.

      • Bengt skriver:

        Tror inte att det formellt att var en skolförening men jag träffade dem aldrig så vet inte säkert. Men jag tror att flera av dem studerade fysik på universitetet och även astronomi. Tror du får något slags napp om du kontaktar rätt institution på uppsala universitetet.

  4. Hans Bengtsson skriver:

    Den Växjö-klubb du listar hette Växjö AmatörAstronomiska Klubb (VAAK). Åren 1973-74 bodde jag en kort tid i Växjö och bildade då VAAK tillsammans med Max Renard. Vi fick snabbt ett 30-tal medlemmar, hade möten med föredrag, en egen liten tidskrift – och inte minst nyttjade vi Katedralskolans observatorium där Max hade en fin 4-tums Unitron-refraktor. Klubbens historia blev dock kort, efter ett års militärtjänst i Ronneby flyttade jag till Göteborg, och Max bildade så småningom ett eget flygbolag, MaxAir. Under VAAK-tiden hanns dock med anordnandet av en SUAA-kongress, det var Max som på egen hand skötte det organiserandet (jag bodde då inte längre i Växjö).

  5. Johan Kärnfelt skriver:

    Tackar för informationen Hans. Sedan jag skrev inlägget har jag hittat en artikel av dig där du anmäler föreningen i Aurora. Någonstans har jag också sett att klubben bytte namn till Växjö rymd och astronomiklubb (VRAK) 1985, men dessvärre har jag inte antecknat varifrån jag har uppgiften. Hur det sen gick vet jag inte. Jag för in de nya uppgifterna i mina filer.

  6. Ping: Populär Astronomi - » Stjärnskåda tillsammans: Vi har kartlagt Sveriges astronomiföreningar

  7. Hans Bengtsson skriver:

    Det stämmer att det långt efter VAAK-åren 1973-74 fanns en astronomiförening i Växjö men den får nog betraktas som en helt annan förening.

  8. Hans Bengtsson skriver:

    Alternativt kan det ha varit så att VAAK bedrev verksamhet även långt efter 1974, men att jag inte hörde talas om den. Det är fullt möjligt.

  9. Johan Kärnfelt skriver:

    Amatörastronomins föreningsliv är fyllt av små mysterier som detta. 🙂 Med tanke på att namnbytet så kan man väl förmoda att det är två olika föreningar.

Kommentera

