Lokalföreningar idag

Efter att ha sammanställt medlemstalen för lokalföreningarna 1978 kändes det förstås naturligt att jämföra dessa med hur det ser ut idag. Nedan återfinns alla lokalföreningar som återfinns på SAAF:s föreningslista. Hur aktuella siffrorna är vågar jag i dagsläget inte yttra mig om. Ett par föreningar är nollade och det beror på att uppgifter saknas om dessa. Siffror som är markerade med rött är hämtade från andra källor.

Alingsås Astronomiklubb
28
Astronomiska sällskapet Aquila i Kristianstad
25
Astronomiska föreningen
0
Astronomiska sällskapet Tycho Brahe
169
Avesta astronomisällskap
40
Borås astronomisällskap
30
CosmoNorr
6
Dalarnas astronomiska sällskap
10
Gamleby amatörastronomers förening
20
Gislaveds astronomiska sällskap Orion
25
Grönhögens astronomiska förening
30
Göteborgs astronomiska klubb
127
Halmstads astronomiska sällskap
50
Karlskrona astronomiförening
22
Kumla astronomiklubb
25
Ludvika amatör astronomiska förening
7
Mariestads astronomiska klubb
150
Norrköpings astronomiska klubb
50
Slottsskogsobservatoriets vänner
25
Societas Coronae Borealis
0
Stockholms amatörastronomer
200
Uppsala amatörastronomer
70
Västerås astronomi och rymdforskningsförening
30
Västra värmlands astronomiska förening
30
Östergötlands astronomiska sällskap
120
Totalt
1289

[Som framgår av Lars kommentar nedan har jag missat Örebro astronomi i sammanställningen. Sällskapet bildades 2008 och har idag drygt 100 medlemmar.]

Totalt hamnar vi alltså på knappt 1300 medlemmar, vilket ska jämföras med de drygt 1200 som blev summan för 1978 (se föregående inlägg). Om vi väljer att lita på siffrorna (vilket vi kanske inte ska göra i de enskilda fallen) så innebär detta att även om vissa föreningar lagts ner och andra tillkommit, så har summan av föreningsaktiviteten varit förhållandevis konstant under de senaste trettio åren.

Jag gissar att detta är ungefär så långt man kan komma om man med hjälp av medlemstal ska bilda sig en uppfattning om hur många amatörastronomer det finns i Sverige. Tusen personer lite drygt. Men är nu verkligen alla som är medlemmar i en lokalförening att betrakta som amatörer? Är man amatör om man är intresserad av astronomi men aldrig observerar med kikare eller teleskop? Håller man hårt på instrumentkriteriet, vilket är långtifrån självklart att man ska göra, kanske hälften faller bort. Fast å andra sidan är medlemstalen ett tämligen grovt instrument i sammanhanget av den enkla anledningen att alla inte är föreningsmänniskor. Hur många är aktiva amatörastronomer utan att för den sakens skull vara ansluten till en förening? Jag vågar mig inte ens på att gissa, men jag misstänker att andelen är betydligt större idag än 1978 när SUAA gjorde sin föreningsguide. För trettio år sedan spreds mycket av den information amatörastronomer är så beroende av via astronomiföreningarna och jag föreställer mig att det var svårt att ställa sig utanför. Idag är situationen radikalt annorlunda. Med internets alla resurser några klick bort, och inte minst med astronomiforum som svenska Astronomiguiden (600 medlemmar) och Astronet (400) liksom amerikanska Cloudy Nights (55000), kan man mycket väl verka som amatör, både på nybörjarnivå och som mer avancerad, utan att nödvändigtvis bli medlem i en förening.

/Johan

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Lokalföreningar idag

  1. Lars Lindström skriver:

    Hej! Dina antaganden är i stort sätt riktiga, ser direkt att en mycket aktiv förening inte är listad, Örebro astronomi med över 100 medlemmar. En aktiv förening vars föredrag alltid drar fulla hus, d.v.s. flera hundra personer. Personligen känner jag personer med privata observatorier som inte är med i någon förening och inte publicerar exempelvis foton på offentliga siter. Några med semi-professionell utrustning.

    • timaoes skriver:

      Lars! Tackar för det. Att jag missat Örebrosällskapet beror helt enkelt på att det inte finns med på SAAF:s sida. Jag för in sällskapet i mina listor och lägger till en not till tabellen ovan. Och vad gäller de amatörer som står utanför föreningarna så gissar jag att vi bara kommer att kunna konstatera att de finns.

      /Johan

  2. Lars Lindström skriver:

    De fanns där men det är nog ytterst marginellt för din statistik. Kan nämna exempelvis FAT som jag inte längre kommer ihåg vad förkortningen stod för, något med Fjugesta amatör…. .
    Grundad av Ove Lewitzky (osäker på stavningen).

  3. Lars Lindström skriver:

    Vill inte vara petigt disputerande men nog har Astronet fler än 300 medlemmar:)

  4. timaoes skriver:

    Jo, här får man vara hur petig som helst. 🙂 Det verkar som om jag snubblat på tangenterna. Uppgiften är hämtad från Astronets forummaskin som just nu anger 399 medlemmar. Jag ändrar siffran i texten.

    /Johan

  5. Ping: Populär Astronomi - » Stjärnskåda tillsammans: Vi har kartlagd Sveriges astronomiföreningar

Kommentera

