Statistik

Jaha, då är det dags att rulla igång. Tre års forskning känns nästan som en dröm, speciellt som tiden är vikt åt astronomihistorien. Jag vet dock av erfarenhet att åren går fort och det gäller att ta till vara på tiden. Så var ska man börja? Med lite siffror kanske. Hur många amatörastronomer finns det i Sverige? Och då detta är ett vetenskapshistoriskt projekt, hur har det sett ut förr? Enligt en uppgift från en amerikansk vetenskapshistoriker finns just nu cirka 250.000 människor som räknar sig själva som amatörastronomer i USA. Det blir 0,08 % av folkmängden. Antar vi samma andel för Sverige så skulle vi ha drygt 7000 amatörer. Lite i överkant gissar jag. Men det hänger förstås på vad man menar med en amatör.

Hur som helst får detta bli min första fråga i projektet. Jag började häromdagen. Med Svenska astronomiska sällskapets (SAS) årsberättelser. Så här långt har jag en snygg kurva fram till cirka 1940. På den tiden hade man i snitt drygt 250 medlemmar. Hur det ser ut på senare tid återstår att se. Jag har bett sällskapets sekreterare Dan Kiselman att hjälpa mig att fylla på. När detta är gjort så är det bara att fortsätta med Scandinavian union of amateur astronomers (SUAA) och förstås Svensk amatörastronomisk förening (SAAF).

Allt sammantaget borde dessa siffror ge ett hum om hur området har utvecklats över tid. Frågan är dock om inte lokalföreningarnas medlemstal är en bättre måttstock. Jag hittade precis en massa uppgifter i SUAA:s föreningsguide från sent 70-tal. Ber att få återkomma om det.

Clear skies!

/Johan

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

